Inicia
SegurCaixa Adelas

20 minuts d’exercici, el millor antiinflamatori

 

Se sap que practicar activitat física de manera regular té beneficis per a la salut, com ara controlar el pes, enfortir el cor, els ossos i els músculs, i reduir el risc de patir certes malalties. Investigadors de l'Escola de medicina de la Universitat de Califòrnia San Diego (UCSD) han descobert fa poc com l'exercici moderat pot actuar com un antiinflamatori. Aquest descobriment té implicacions encoratjadores per al tractament de patologies cròniques com ara artritis, fibromiàlgia i malalties més prevalents, com ara l'obesitat.


Estimular el sistema immune en només 20 minuts

L'estudi assegura que una sessió d'exercici moderat de 20 minuts pot estimular el sistema immune, produint una resposta cel·lular antiinflamatòria. "Cada vegada que ens exercitem, estem fent quelcom veritablement bo per al nostre cos en molts àmbits; també en l'àmbit cel·lular", ha declarat l'autora principal de l'estudi, Suzi Hong, professora associada del Departament de psiquiatria i del Departament de família de l'UCSD. "Tot i que els beneficis antiinflamatoris de l'exercici ja eren coneguts, saber el funcionament del procés és clau per maximitzar els beneficis d'una manera segura", afegeix.


Funcionament del procés

El cervell i el sistema nerviós simpàtic (que serveix per accelerar la freqüència cardíaca i elevar la pressió arterial, entre d'altres coses) estan activats durant la pràctica d'exercici. Les hormones, com l'epinefrina i la norepinefrina, s'alliberen al torrent sanguini i desencadenen els receptors adrenèrgics, que tenen les cèl·lules immunes. Aquest procés d'activació que es produeix durant l'exercici genera respostes immunològiques, incloent la producció de moltes proteïnes del grup de les citocines, una de les quals, la TNF, actua regulant la inflamació local i sistèmica, que també serveix per augmentar una resposta immune. Tal com ha declarat Hong: "El nostre estudi va trobar que una sessió d'uns 20 minuts d'exercici moderat a la cinta caminadora originava una disminució del 5 % en el nombre de cèl·lules immunes que produeixen TNF. Aquest coneixement pot contribuir a desenvolupar noves teràpies per a les persones que pateixen malalties inflamatòries cròniques".


Com s'ha fet la feina?

Els 47 participants de l'estudi van caminar en una cinta a un nivell d'intensitat ajustat en funció de la seva condició física. Els investigadors van recollir mostres de sang abans i després de practicar 20 minuts d'exercici. "El nostre estudi mostra que una sessió d'entrenament no ha de ser especialment intensa per tenir efectes antiinflamatoris. Vint minuts o mitja hora d'exercici moderat (que inclou caminar de pressa) són suficients. Pensar que per obtenir beneficis cal fer un nivell elevat d'esforç durant molt de temps pot desanimar els qui pateixen malalties inflamatòries cròniques, que es podrien beneficiar en gran mesura de l'activitat física".


Sobre la inflamació

La inflamació forma part de la resposta immune del cos. És la reacció que presenta l'organisme després d'una lesió i, també, per defensar-se d'agents externs, com ara virus i bacteris, que tenen la finalitat de reparar el teixit danyat. No obstant això, la inflamació crònica pot conduir a problemes de salut greus associats amb la diabetis, la malaltia celíaca, l'obesitat i altres condicions. "Els pacients que tenen malalties inflamatòries cròniques han de consultar-ho al metge per determinar quin és el pla de tractament més adequat, però saber que l'exercici pot actuar com un antiinflamatori suposa obrir una via a nombroses possibilitats", afirma Hong.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas​

On s'ha publicat aquesta notícia?

Universitat de Califòrnia San Diego

​ 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin