Inicia
SegurCaixa Adelas

El colesterol pot augmentar fins a un 10 % durant les festes

 

​Durant les festes de Nadal els hàbits es relaxen. Els àpats abundants i calòrics, una reducció de l'exercici físic i l'augment del consum d'alcohol poden fer augmentar fins a un 10 % els nivells de colesterol en sang. D'acord amb la Guia Europea sobre Prevenció de la Malaltia Cardiovascular, és aconsellable que el colesterol total no superi els 190 mg/dl i que el colesterol LDL (colesterol "dolent") estigui per sota dels 115 mg/dl entre la població general, per poder reduir un dels riscos d'aparició de malalties cardiovasculars.

La hipercolesterolèmia: l'enemic invisible de les festes de Nadal

En paraules de Lorenzo Silva Melchor, secretari general de la FEC: "Durant les festes nadalenques hi ha un canvi d'hàbits molt significatiu. Aquests canvis transitoris fan que els nivells de colesterol fluctuïn i que es puguin incrementar fins a un 10 %. És difícil objectivar on és el colesterol per poder percebre d'una manera tangible aquests augments i, per tant, considerem que la hipercolesterolèmia és l'enemic invisible de les festes de Nadal". El colesterol elevat, factor de risc cardiovascular, es pot reduir amb una alimentació adequada i un estil de vida saludable. "Per aquest motiu, en cas que els nivells de colesterol augmentin durant les festes, és important abordar la situació com una prioritat d'any nou i recuperar els hàbits de vida saludable amb sentit comú i evitant els aliments i els àpats amb uns continguts de greixos elevats", recalca Silva.

 Consells per reduir el colesterol

Des de la FEC, la nutricionista Begoña Caneda proposa cinc consells pràctics per recuperar els hàbits de vida saludable després de les festes:

  • Augmentar el consum de fruita i verdura pot ser més senzill si s'afegeix una peça de fruita als cereals de l'esmorzar i al iogurt de mitja tarda, o si cada dia s'introdueix una amanida petita abans del plat principal del dinar.
  • Menjar sa no ha de ser avorrit. Les xarxes socials i internet poden servir d'inspiració i poden proporcionar recursos per planificar més bé els àpats i la llista de la compra.
  • Practicar regularment activitat física. Qualsevol exercici compta: des de sortir a córrer fins a pujar les escales en comptes d'agafar l'ascensor.
  • Mantenir un bon ritme de descans i combatre l'estrès. Les tècniques de meditació i relaxació poden ser de gran ajuda.
  • En cas que es tingui el colesterol alt, es recomana integrar en l'alimentació diària aliments que n'afavoreixen la reducció, com ara els làctics enriquits amb esterols vegetals i els greixos saludables de l'oli d'oliva, les nous i el peix blau.

 

Bons propòsits d'any nou

A més, els experts de la FEC recorden que l'any nou és un moment ideal per establir rutines diàries saludables que redueixen el colesterol i, per tant, ajuden a cuidar el cor:

  • Fer activitat física de manera regular (caminar uns 30-40 minuts diaris, per exemple), hidratar-se correctament i descansar de manera adequada.
  • Evitar el consum d'alcohol.
  • Abandonar l'hàbit tabàquic, si és el cas.
  • Seguir una dieta mediterrània.

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas​

On s'ha publicat aquesta notícia?

Fundació Espanyola del Cor


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin