Este Sitio web utiliza cookies propias y de terceros para recopilar información estadística sobre sus hábitos de navegación y así poder mejorar y personalizar su experiencia ofreciéndole contenidos de su interés y mostrarle publicidad y anuncios personalizados. Si sigue navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en Política de Cookies entendido
Inicia
SegurCaixa Adelas

La importància dels patrons alimentaris

 

L'estudi Diferències en els patrons alimentaris i els horaris d'ingesta dels àpats respecte de l'obesitat abdominal en l'estudi científic ANIBES, ha investigat la relació entre l'obesitat abdominal i la freqüència dels àpats, la durada i els patrons de consum d'aliments i ingesta d'energia. Cal recordar que, d'acord amb uns quants treballs, acumular massa greix a l'abdomen augmenta el risc de patir una malaltia cardiovascular.

 

Els patrons de les dones són més saludables

Segons les conclusions de l'estudi, hi ha diferències evidents de patrons alimentaris entre els homes i les dones. Tal com ha assenyalat en un informe Rosa M. Ortega, directora del Grup de Recerca VALORNUT i catedràtica de Nutrició de la Universitat Complutense de Madrid: "Els hàbits d'alimentació de les dones eren més adequats que els dels homes, ja que el nombre d'ingestes per dia era superior, se saltaven menys àpats i hi dedicaven més temps. D'altra banda, els homes feien una ingesta d'energia més elevada després de les 14 hores i durant els sopars. A més d'això, els homes consumien més ous i més carn, mentre que les dones consumien més peix, fruita, cereals integrals i lactis".

Saltar-se àpats augmenta el risc d'obesitat abdominal

Els investigadors van partir de la base que fer quatre ingestes diàries o més redueix el risc de patir obesitat abdominal. D'acord amb les seves dades, una mica més de la meitat de les dones (54,4 %) feien més de quatre àpats cada dia, mentre que aquesta xifra es reduïa al 38,8 % entre els homes, que se saltaven més sovint el desdejuni, l'esmorzar o el berenar. "Els individus amb obesitat abdominal se saltaven més sovint el berenar i dedicaven menys temps a l'esmorzar i més al dinar que les persones que no tenen obesitat abdominal", afirma Ortega.

 

Alerta amb els desdejunis i els dinars massa calòrics

Respecte de la distribució de l'energia que s'ingereix a cada un dels àpats del dia, "els desdejunis i els dinars que contenien més del 25 % i el 35 % de la ingesta total d'energia, respectivament, es van associar a una probabilitat més elevada de patir obesitat abdominal", subratlla Ortega. Al contrari, els esmorzars i els berenars, la ingesta dels quals representava més del 15 % de l'energia total, es van associar a una disminució de la probabilitat de presentar obesitat abdominal; per tant, la importància d'aquestes dues ingestes és notable".

 

La importància de l'esmorzar i el berenar

D'acord amb les conclusions de l'estudi, els individus amb obesitat abdominal van dedicar menys temps a l'esmorzar; a més, consumien menys àpats fora de casa, dormien menys hores i consumien més energia a l'hora del desdejuni i menys a l'hora de l'esmorzar i a la del berenar que les persones sense obesitat abdominal. Respecte de la varietat de l'alimentació, era més elevada entre la població sense obesitat abdominal, grup que consumia més cereals, cereals integrals i productes lactis.

 

El patró més saludable

Tenint en compte totes aquestes dades, Ortega afirma que "les estratègies d'alimentació del futur enfocades a reduir la prevalença de l'obesitat abdominal haurien d'aconsellar fer almenys quatre àpats cada dia, en què el desdejuni representi menys del 25 % de la ingesta total d'energia, s'introdueixi un àpat a mig matí i un altre a mitja tarda que representin més del 15 % de la ingesta total d'energia i s'intenti que el dinar es faci en una hora adequada i no excedeixi del 35 % de la ingesta energètica total".

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN)


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin