Inicia
SegurCaixa Adelas

Les persones que dormen menys consumeixen més begudes ensucrades

 

​Investigadors de la Universitat de Califòrnia a San Francisco (UCSF) afirmen que les persones que a la nit dormen cinc hores o menys tenen tendència a prendre més begudes excitants ensucrades, com ara refrescos amb gas o begudes energètiques. Els autors subratllen que no està clar si consumir begudes ensucrades fa que aquestes persones dormin menys o bé si és el fet de no dormir el que fa que les persones busquin més sucre i cafeïna per poder estar desperts, tot i que també podria ser que les dues hipòtesis siguin verdaderes.

Dues circumstàncies que es retroalimenten

En paraules de l'autor principal de l'estudi, Aric A. Prather, doctor en medicina i professor assistent de psiquiatria a la UCSF: "Pensem que les dues circumstàncies es poden retroalimentar, ja que el consum de begudes ensucrades i la pèrdua de son es reforcen mútuament; per tant, eliminar l'hàbit no gaire saludable de consumir sucre és complicat". A més, segons Prather: "Aquestes dades suggereixen que millorar el son pot ajudar les persones a sortir d'aquest cicle i reduir la ingesta de sucre, que pot estar relacionda amb el síndrome metabòlic". El síndrome metabòlic engloba un grup de condicions entre les quals s'inclouen uns nivells de sucre en sang elevats i un excés de greix corporal, que fan augmentar el risc de patir obesitat, malalties cardiovasculars i diabetis de tipus 2.

Com s'ha fet el treball?

Prather i el seu equip van analitzar les dades de 18.779 participants que es van recollir entre els anys 2005 i 2012 per l'Enquesta Nacional de Salut i Nutrició (NHANES), un estudi en curs d'hàbits dietètics i estatus de salut que es fa sobre una mostra representativa d'adults europeus, duta a terme pel Centre Nacional d'Estadística Americà. L'estudi inclou informació dels participants sobre quina quantitat d'hores dormen durant la setmana, i també sobre la quantitat i el tipus de begudes que ingereixen (amb cafeïna o sense, amb sucre o sense, amb edulcorants artificials, sucs, cafès, tes o aigua).

La relació es confirma

Després de considerar una sèrie de factors sociodemogràfics i variables de salut, que podrien afectar el consum de begudes ensucrades i el son, els investigadors van arribar a la conclusió que les persones que a la nit dormien cinc hores o menys també bevien un 21 % més de begudes ensucrades amb cafeïna i begudes energètiques no carbonatades que no pas les persones que a la nit dormien de set a vuit hores. Les que a la nit dormien sis hores de manera regular consumien un 11 % més de begudes ensucrades amb cafeïna. Tal com diu Prather, "Les persones que no dormen gaire, després potser busquen begudes ensucrades amb cafeïna per poder augmentar l'estat d'alerta i evitar la somnolència diürna. Això no obstant, no està clar si ingerir aquestes begudes afecta els patrons del son, o si les persones que no dormen gaire estan més impulsades a consumir begudes d'aquest tipus". Per obtenir conclusions més fermes sobre aquest tema, els autors sostenen que caldria dur a terme uns estudis addicionals que aportessin mesures del son més objectives (en aquest cas, les dades les van facilitar els participants). També seria important fer estudis prospectius a llarg termini per entendre millor de quina manera el son i el consum de begudes ensucrades s'influeixen mútuament al llarg del temps.

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

Universitat de Califòrnia a San Francisco (UCSF)​


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin