Inicia
SegurCaixa Adelas

Llegums diàriament per combatre el colesterol

 

​​Aquesta és la conclusió a la qual han arribat un grup de científics dirigit per John Sievenpiper, del Centre de Nutrició Clínica i Modificació dels Factors Clínics de l'Hospital de San Michaels, a Toronto, Canadà. Tradicionalment s'ha associat els llegums a un bon perfil lipídic, per l'alt contingut en fibra i antioxidants que tenen, els seus nivells baixos de greix i el seu contingut en saponines, nutrients que interfereixen en l'absorció del colesterol en l'aparell digestiu, i lecitines, substàncies que disminueixen l'acumulació del colesterol a les artèries.

Com s'ha fet l'estudi?

L'equip de Sievenpiper ha revisat 26 estudis que contenien dades de 1.000 persones sobre els efectes que els llegums tenen sobre la salut, recollits en un màxim de tres mesos. Els científics van observar que les queixes més freqüents dels subjectes que integraven l'estudi eren relatives a la pesadesa d'estómac i les molèsties abdominals, que decreixien a mesura que passaven les hores.

Els llegums i el cor

Consumir uns 130 grams diaris de qualsevol mena de llegum (el que equival a tres quartes parts d'una tassa), pot arribar a reduir fins a un 5% els nivells de colesterol dolent a la sang, fet que significa una baixada del 5-6% en el risc cardiovascular. Els investigadors van observar que la reducció del LDL relacionada amb el consum de llegums era superior en els homes: "Possiblement les seves dietes són més pobres i els seus nivells de colesterol són més alts, de manera que es beneficien més d'una dieta saludable".

Un nou avantatge de la dieta mediterrània

L'alimentació tradicional mediterrània i l'asiàtica inclouen llegums habitualment. En els EUA i a Canadà, país on s'ha fet l'estudi, el fet de consumir-ne no està tan estès. Els autors del treball recomanen a les persones que no mengen llegums sovint que substitueixin alguns cereals o proteïnes per aquests aliments de baix índex glucèmic (que es descomponen lentament a l'organisme) i que els incorporin a les amanides, amb la finalitat de no associar-los a àpats pesats.

Validesa científica de l'estudi

Tot i que els resultats han estat clars, els investigadors suggereixen fer més investigacions en aquesta línia que incloguin un major nombre de persones i que durin més temps. Tal com han admès: "El consum de llegums pot afectar d'altres factors de risc metabòlic, com el pes corporal, la tensió arterial o el control de la glucosa. Investigacions posteriors ho haurien de tenir en compte".​


Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas