Inicia
SegurCaixa Adelas

Mastegar bé per prevenir el sobrepès

 

Aquesta és la conclusió principal a la qual ha arribat un estudi dut a terme per bioenginyers de la Universitat de Califòrnia a San Diego (UCSD), Estats Units, i metges de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM). Tal com ha declarat Marcos Intaglietta, de la UCSD, "En moltes ocasions, per perdre pes cal menjar menys, cosa que no resulta fàcil a la majoria de persones. Per aquesta raó, hem investigat com és d'efectiu menjar a poc a poc".

Donar temps a la sensació de sacietat

L'objectiu de l'estudi ha estat minimitzar la quantitat de menjar que els infants consumeixen abans que els seus estómacs avisin els cervells que estan tips. Aquest senyal tarda uns 15 minuts a aparèixer. Però, en la societat on vivim, molts àpats es consumeixen en menys temps.

Com s'ha fet l'estudi?

Els investigadors han supervisat durant un any els hàbits d'alimentació de 54 infants de 6 a 17 anys, tots de la ciutat de Durango. Els participants es van dividir en dos grups: els que menjaven lentament seguint les instruccions dels investigadors, anomenats grup compatible, i els que no ho feien, anomenats grup no conforme. Aquests dos grups es van comparar amb un grup de control. Els integrants del grup compatible van ser instruïts per mastegar cada mos durant 30 segons abans de fer el següent. Per fer-ho més senzill, a cadascun d'ells se'ls va donar un petit rellotge de sorra que es buidava en 30 segons. Aquesta manera de menjar donava temps perquè aparegués la sensació de sacietat que els indicava que ja havien menjat prou.

Resultats sorprenents

El pes dels estudiants del grup compatible va disminuir entre 2 i 5,7 % en sis mesos i de 3,4 a 4,8 % en un any. Pel contrari, el pes dels estudiants en el grup no conforme va augmentar un 4,4 a 5,8 % en sis mesos i de 8,3 a 12,6 % en un any. El pes del grup de control va augmentar en 6,5 a 8,2 % en un any.

Un hàbit sa i senzill

Aquest és el primer assaig clínic controlat adreçat a provar l'eficàcia de menjar a poc a poc per detectar la sensació de sacietat i poder perdre pes. Segons Geert Schmid-Schonbein, coautor de l'estudi de l'Escola Jacobs de la UCSD, "A diferència de la majoria de les dietes, menjar lent té l'avantatge de ser sostenible a llarg termini, ja que no requereix canviar el menjar que es menja diàriament. No priva la persona dels menjars que més li agraden i es pot aplicar en qualsevol context cultural i ètnic". "El nostre mètode té com a objectiu prevenir que es recuperi pes. És senzill, barat i fàcil de seguir. A més, no necessita cap medicació", ha afegit el doctor Ruy Pérez Tamayo, del laboratori de recerca en medicina experimental a l'escola de medicina de la UNAM.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

Universitat de Califòrnia a San Diego (UCSD)​


 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin