SegurCaixa Adeslas S.A. de Seguros y Reaseguros utiliza cookies propias y de terceros en este sitio web para mejorar sus servicios, elaborar información estadística y mostrar publicidad, contenidos o servicios personalizados a través del análisis de su navegación para lo cual es necesario compartir datos y perfiles no vinculados directamente a su identidad con operadores publicitarios y otros intermediarios. Si sigue navegando entendemos que acepta su uso. Puede obtener más información sobre el uso de las cookies en nuestra Política de Cookies
Inicia
SegurCaixa Adelas

Sis consells per abaixar la tensió

 

  • Gairebé la meitat de la població espanyola pateix hipertensió, una malaltia que augmenta la probabilitat de malalties cardiovasculars.

     

    La tensió o pressió arterial és la força que fa la sang sobre les parets arterials, resultat del volum de sang que el cor expulsa a cada batec, en contraposició a les resistències perifèriques de les artèries. Es considera que una persona té hipertensió quan els valors de tensió arterial excedeixen el que la comunitat científica estableix com a màxim, que és 140 mm Hg de màxima (pressió sistòlica) i 90 mm Hg de mínima (pressió diastòlica). D'acord amb les dades de l'estudi Di@bet.es, aproximadament el 42,6 % de la població espanyola pateix hipertensió, si bé és més comú entre homes (49,9 %), que entre dones (37,1 %). Tal com informa José Luis Palma, vicepresident de la Fundació Espanyola del Cor (FEC), "La majoria de la població espanyola són hipertensos lleugers; hi ha un percentatge més gran d'hipertensos moderats i un percentatge relativament escàs d'hipertensos severs".

    "L'assassina silenciosa"

    La hipertensió és coneguda com "l'assassina silenciosa", ja que la persona pot no saber que la pateix, per això és tan important controlar-la de manera periòdica, ajudant així a prevenir nombroses malalties relacionades amb el llit bascular com ara l'infart de miocardi, la insuficiència cardíaca, els accidents cerebrovasculars, la patologia renal i, també, malalties oculars, ja que la hipertensió a la retina pot produir lesions que condueixen a la ceguesa.

    Com la podem prevenir?

    A continuació, enumerem 6 senzills hàbits de vida que recomana la FEC per lluitar contra la hipertensió:

    • Deixar de fumar. Els fumadors tenen de dues a tres vegades més risc de patir un accident cardiovascular. Segons informen des de la FEC, l'arteriosclerosi és molt comuna entre fumadors i, a més, el tabac afavoreix l'aparició de fenòmens trombòtics, produeix disfunció endotelial i modifica el perfil lipídic, reduint el colesterol bo i augmentant el colesterol dolent.
    • Reduir el consum de sal. Encara que l'OMS recomana no superar els cinc grams de sal al dia, es calcula que consumim de mitjana entre deu i dotze grams diaris d'aquest mineral. I és que la sal és present en molts productes que consumim de manera habitual: gairebé tots els aliments processats i precuinats, fins i tot els cereals de l'esmorzar, que aparentment són dolços, contenen gran quantitat de sodi.
    • No beure alcohol. Encara que moltes persones creuen que el consum moderat d'alcohol és beneficiós per a la salut cardiovascular, l'evidència científica demostra tot el contrari: el consum d'aquesta substància augmenta les taxes de mortalitat per malalties hepàtiques, cardiopaties i accidents cerebrovasculars. És provat també que altera els valors de la pressió sanguínia, per això el consum d'alcohol està especialment desaconsellat entre hipertensos.
    • Fer activitat física regularment. Quan es practica exercici físic, es produeix un bombament de sang cap als músculs que els fa més eficients, de manera que el cor no es veu obligat a bombar amb massa força. L'activitat física regular (feta més de tres vegades a la setmana durant una hora), afavoreix la dilatació dels vasos sanguinis, contribuint també a abaixar la tensió. Caminar a bon ritme, córrer i nedar són activitats molt recomanables entre els hipertensos.
    • Mantenir un pes saludable. Les persones obeses tenen de dues a tres vegades més risc de patir hipertensió que aquelles que tenen un IMC saludable. Els experts de la FEC assenyalen que, tot i que el mecanisme fisiopatològic que relaciona pes i pressió sanguínia és encara desconegut, sí se sap que el pes és un dels factors que augmenta la pressió sanguínia en el 95 % dels casos. Epidemiològicament els cardiòlegs ho tenen molt clar: una persona que s'aprima, redueix la tensió.
    • Controlar el colesterol. La població hipertensa sol presentar nivells més elevats de colesterol LDL (el "dolent") i menors de HDL (el "bo") que la població amb xifres normals de pressió arterial. En acumular-se a les artèries, aquesta substància greixosa impedeix la circulació normal del flux sanguini, fet que pot propiciar l'aparició d'hipertensió. La combinació de fàrmacs com les estatines, l'exercici físic regular i una dieta adequada (baixa en greixos saturats, rica en fibra i àcids grassos insaturats i pobre en sodi), redueixen la incidència de la hipercolesterolèmia i, per tant, de la hipertensió.




Fonts

Revista Española de Cardiología (estudi Di@bet.es)

FEC

FEC vídeos



 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans d'atenció que t'interessin