Este Sitio web utiliza cookies propias y de terceros para recopilar información estadística sobre sus hábitos de navegación y así poder mejorar y personalizar su experiencia ofreciéndole contenidos de su interés y mostrarle publicidad y anuncios personalizados. Si sigue navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en Política de Cookies entendido
Inicia
SegurCaixa Adelas

La dieta mediterrània és font de joventut cel·lular

 

Una àmplia revisió científica conclou que una dieta sana prevé l'escurçament natural dels telòmers, és a dir, alenteix l'envelliment cel·lular.               

 

La recerca científica actual està enfocada especialment a descobrir com es pot alentir l'envelliment. Un dels treballs més destacats en aquesta línia és el d'Elizabeth Blackburn, qui va rebre el Premi Nobel de Medicina el 2009 en concloure que una manera de millorar l'esperança de vida amb qualitat és protegir el procés d'envelliment cel·lular modulant la longitud dels telòmers. Els telòmers són llargues seqüències d'ADN repetides que protegeixen les extremitats dels cromosomes del seu escurçament natural i es poden considerar com el rellotge biològic de la vida cel·lular, ja que la longitud disminueix a mesura que envellim.               

Hi ha relació entre l'alimentació i els telòmers?    

Segons un grup investigador del CIBEROBN, adscrit a la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i de l'Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili, l'escurçament natural dels telòmers es pot prevenir seguint un patró dietètic ric en fruita i verdura com la dieta mediterrània. Per arribar a aquesta conclusió, l'equip de recerca, liderat per les investigadores Sílvia Canudas i Serena Galié, ambdues integrants de l'equip de Jordi Salas-Salvadó, ha fet una revisió de totes les recerques epidemiològiques i els assaigs clínics en humans presents a la literatura científica fins a la data, valorant la relació entre consum de determinats aliments, nutrients o la dieta global i la longitud dels telòmers.      

Com s'ha dut a terme la feina?      

Tal com expliquen al CIBEROBN, la revisió d'aquest grup científic ha inclòs 59 estudis observacionals i 11 assaigs clínics, seleccionats a partir d'una cerca bibliogràfica duta a terme de manera metòdica i organitzada per poder identificar, per separat, la relació de cada grup d'aliment, nutrients i diferents patrons dietètics amb la salut telomèrica.           

La clau són les dietes sanes, riques en antioxidants     

Segons les seves conclusions, consumir aliments que tenen un elevat contingut d'antioxidants, com la fruita seca i el cafè, està associat a telòmers més llargs. En canvi, un alt consum de carn processada i begudes ensucrades sembla estar relacionat amb telòmers més curts. Quan els investigadors van analitzar els resultats dels estudis que van valorar el patró global de la dieta, van observar que les dietes saludables, les que inclouen un alt contingut en fruita, verdura, fruita seca, entre altres aliments, font d'antioxidants, es van associar a un escurçament menor telomèric. Per tant, això suggereix que una dieta saludable ajudaria a alentir l'envelliment de les cèl·lules.     

Menjar bé per viure més (i millor) 

Tal com conclouen els responsables d'aquest treball, la salut dels telòmers i la prevenció consegüent de l'envelliment cel·lular implica un procés multifactorial en el qual entren en joc diferents factors. Controlar aquests factors dietètics repercuteix en benefici de la salut humana i prevenir les malalties associades a l'edat, com ara les malalties cardiovasculars, la diabetis de tipus 2 i també malalties neurodegeneratives.

 

Font:

CIBEROBN

https://www.ciberobn.es/noticias/una-dieta-saludable-ralentiza-el-envejecimiento-celular


 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans d'atenció que t'interessin