Inicia
SegurCaixa Adelas

El més nou en alimentació saludable

 

Les noves guies de la SENC constitueixen una eina fonamental per a la població en general i també per als professionals de la salut i de l'àmbit educatiu. Aquestes guies són una actualització de les que es van presentar el 2001 i s'han fet tenint en compte els coneixements científics sobre aliments i nutrients i també els problemes de salut més freqüents, els hàbits alimentaris, els usos i costums de la població espanyola, els nivells de pràctica d'activitat física i sedentarisme i l'actual context socioeconòmic i cultural.

La nova piràmide de l'alimentació saludable

Els hàbits bàsics que formen la base de la nova piràmide de l'alimentació saludable inclouen:

  • Fer activitat física de 60 minuts al dia d'intensitat moderada o l'equivalent de 10.000 passos al dia.

  • Equilibri emocional. Els experts consideren que les emocions, el benestar percebut i l'estrès influeixen en la ingesta alimentària. Recomanen, per tant, dedicar temps a comprar els aliments i a cuinar-los, com també transmetre aquest coneixement als fills a través dels àpats en família.

  • Balanç energètic. És recomanable que la ingesta alimentaria s'adapti de manera quantitativa (mida de les racions, freqüència de consum i moment del dia en què es consumeixen els aliments) al grau d'activitat física. Es recomana igualment fer cinc àpats al dia i mantenir una vida activa.

  • Tècniques culinàries saludables. La manera de preparar els aliments, com també els utensilis que es fan servir per fer-ho, poden afectar la qualitat nutricional, qualitats organolèptiques i contribuir a la possible transferència de substàncies indesitjables. Com a norma general, els experts de la SENC recomanen cuinar al vapor, les preparacions segures en cru o les menys elaborades, ja que ofereixen millor valor nutricional i fins i tot organolèptic.

  • Beure 4-6 gots d'aigua al dia. És recomanable incorporar la ingesta d'aigua i altres líquids o aliments apropiats fins arribar als 2,5 litres diaris. Aquesta quantitat s'hauria d'incrementar de manera adequada en cas d'activitat física, augment de la temperatura o humitat ambiental, febre o pèrdua de líquida. Es recomana com a primera opció el consum d'aigua.

 

Aliments i grups d'aliments de consum diari

Els especialistes consideren que és imprescindible menjar habitualment cereals de gra sencer i els seus derivats integrals, incloure tres racions o més de fruita variada al dia, incorporar dues racions de verdura i hortalisses al dia (millor si són de temporada), tenir l'oli d'oliva com a referència greixosa per acompanyar els àpats i consumir aliments rics en proteïnes d'origen animal (carns magres, aus, peixos i ous) o vegetal (llegums, fruita seca i llavors), que aporten nutrients d'interès, com ara iode, zinc, ferro i altres minerals, vitamines com la B12 i àcids grassos essencials, i també omega-3 en el cas de fruita seca i peix.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

Societat Espanyola de Nutrició Comunitària​​​

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin