Inicia
SegurCaixa Adelas

Els espanyols ens passem de “salats”

 

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) i altres institucions sanitàries internacionals recomanen a la població adulta en general, amb una vida sana i sense esforços prolongats, consumir 5 g de sal al dia de mitjana, "quantitat que equival a una culleradeta de cafè o 2 g de sodi al dia, i que aquesta sal sigui iodada", apunten els doctors Emilia Cancer i Francisco Botella,  membres de l'Àrea de Nutrició de la Societat Espanyola d'Endocrinologia i Nutrició (SEEN).

 

Abusem de la sal

Les dades publicades per l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) sobre el consum de sal de la població espanyola, indiquen que s'ingereixen 9,7 g de sal al dia, una xifra molt superior a la recomanada. "En concret, el 87,5 % de la població ingereix més de 5 g de sal cada dia. Un 20 % de la sal ingerida s'afegeix mentre es cuina o es menja, mentre que un 72 % prové d'aliments processats (sal oculta), sobretot embotits, pa i pans especials, formatges i plats preparats. A més, hi ha documents que assenyalen que els espanyols no saben quina sal compren (si sal marina, sal iodada, etc.) i, per tant, no es fa servir de manera generalitzada la sal iodada", alerten des de la SEEN.

 

El perill de la sal "invisible"

La sal que consumim pot ser "visible" o "invisible". En contrast amb la creença popular que la sal afegida durant la cocció i el condimentat dels plats (la sal "visible") constitueix el percentatge més elevat de consum de sal, en realitat aquest tipus només en representa el 20 %, mentre que la sal "invisible", la que prové dels aliments, correspon al 80 % del consum total. Dins d'aquest tipus de sal hi ha la que apareix als aliments de manera natural, un 8-10 % del consum de sal total, i la sal afegida als aliments processats (plats preparats, snacks, pa, formatges, cereals, etc.), entre un 70-72 % del consum de sal de la dieta. Aquesta sal afegida als productes processats, com en el cas de la "visible", és la que es pot reduir, afirmen els especialistes de la SEEN.

 

Estratègies per reduir el consum de sal

Tal com aconsellen des de la SEEN, una manera fàcil de reduir la sal de la dieta és no afegir-ne als aliments, els guisats o les amanides i, en lloc seu, fer servir herbes, espècies, llimona, vinagre, pebre, all, etc. Una altra recomanació és no afegir la sal mentre cuinem, sinó quan provem el menjar. "Hi ha una àmplia gamma d'aliments amb contingut de sal reduït que poden substituir les varietats més salades que sovint es consumeixen. Si els anem incorporant a la dieta de manera gradual afavorim el canvi a gustos menys salats sense que es pugui apreciar massa la diferència. El contingut de sal pot oscil·lar en funció de les varietats i les marques i, per tant, cal saber llegir la informació nutricional de l'etiqueta i triar les opcions més saludables. També cal destacar que la quantitat de sal consumida està relacionada amb la quantitat d'aliment ingerit. No cal deixar de menjar aliments amb un contingut de sal elevat, sinó tan sols reduir-ne la freqüència de consum i intentar triar l'opció o la marca que en porti menys. D'aquesta manera es fomenta el consum d'aliments baixos en sal i es pressiona la indústria alimentària perquè fabriqui aquests productes amb menys sal afegida", sentencien els especialistes del SEEN.

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

AESAN​


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin