Inicia
SegurCaixa Adelas

Quin és el cafè més saludable?

 

La Societat Europea de Cardiologia presenta el primer estudi que examina els vincles entre la forma de preparar el cafè i el risc cardiovascular.

El cafè és una de les begudes més populars a tot el món i l'estimulant més utilitzat. Tal com informen des de la Societat Europea de Cardiologia (ESC, segons les seves sigles en anglès), és possible que, durant el confinament, hagi augmentat el consum d'aquesta substància. Per això, els experts de l'ESC han decidit recuperar un estudi fet per Dag S. Thelle, professor de la Universitat de Göteborg (Suècia), fa ja diversos anys, sobre la forma més saludable de preparar-se un cafè. D'acord amb les dades d'aquest treball, el consum d'aquesta beguda es relaciona amb el colesterol total elevat i el colesterol LDL "dolent", i pot tenir fins i tot conseqüències perjudicials per a la salut del cor. "El nostre treball proporciona evidència sòlida i convincent que hi ha un vincle entre els mètodes de preparació del cafè, els atacs de cor i la longevitat. El cafè sense filtrar conté substàncies que augmenten el colesterol a la sang. L'ús d'un filtre els elimina i fa que els atacs cardíacs i la mort prematura siguin menys probables", afirma Thelle.


Com s'ha fet l'estudi?

L'estudi es va dur a terme entre 1985 i 2003 i s'hi va incloure una mostra representativa de la població noruega formada per 508.747 homes i dones sans de 20 a 79 anys. Els participants van completar un qüestionari sobre la quantitat i el tipus de cafè que consumien. També es van recopilar dades sobre variables que podrien influir tant en el consum d'aquesta beguda com en les malalties cardíaques, de manera que es poguessin tenir en compte a l'anàlisi. Entre aquestes dades addicionals hi havia el consum de tabac, el nivell d'educació, la quantitat d'activitat física, com també alçada, pes, pressió arterial i colesterol dels participants. D'acord amb les dades, un total de 46.341 participants van morir. 12.621 de les morts es van produir per malalties cardiovasculars, 6.202 de les quals per un atac de cor.


La importància de "filtrar"

Després de dur a terme diversos experiments, Thelle i el seu equip van identificar les substàncies poc saludables que contenia el cafè i van descobrir que podien eliminar-se afegint un filtre (com el de paper que fan servir les cafeteres de degoteig), entre la barreja cafè-aigua calenta i el recipient de consum. Així, una tassa de cafè sense filtrar (fet amb una cafetera de premsa francesa, o el cafè turc), conté aproximadament 30 vegades la concentració de les substàncies que augmenten els lípids en comparació amb el cafè filtrat.


La millor manera de preparar-se un cafè

En general, beure cafè no és un hàbit perillós. De fet, consumir cafè (sempre que sigui filtrat) és més saludable que no consumir-lo. Aquells participants de l'estudi que prenien cafè filtrat van presentar un 15 % menys de risc de mort per qualsevol causa que els que no prenien cafè. Pel que fa a mort per malaltia cardiovascular, els que bevien cafè filtrat tenien menys de risc de mort (12 % menys en homes i 20 % menys en dones), en comparació amb aquells que no prenien cafè. La mortalitat més baixa la van registrar els consumidors que prenien d'1 a 4 tasses de cafè filtrat per dia. Segons va declarar Thelle: "El fet que els que prenien cafè filtrat tinguessin resultats més saludables que els que no van prendre cafè no es va poder explicar per cap altra variable, com l'edat, el gènere o els hàbits d'estil de vida. Per això creiem que aquesta observació és vàlida".

 

Font

Sociedad Europea de Cardiología 

 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin