Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar su experiencia y nuestros servicios, analizando la navegación en nuestro Sitio Web. Si continúa navegando, usted está aceptando su uso. Aceptar
Inicia

L’exercici durant l’embaràs beneficia la mare i el fetus

 

Alguns problemes relacionats amb l'embaràs, com guany excessiu de pes, preeclàmpsia, diabetis gestacional, part per cesària, dolor lumbar i incontinència urinària es poden combatre fent activitat física. D'acord amb les conclusions d'un treball dut a terme per investigadors de la Universitat Camilo José Cela (UCJC), l'exercici en la gestació l'han de fer no només dones sanes prèviament actives, sinó que és un bon moment per iniciar-se en un estil de vida saludable. Segons les seves conclusions, els beneficis són evidents tant per al fetus com per a la mare.


Durant la gestació: exercici moderat

Tal com ha declarat María Perales, autora principal del treball i investigadora del departament de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, "El percentatge de dones que compleixen les recomanacions d'exercici durant l'embaràs és molt baix. Això es deu, en part, a la incertesa existent sobre quin tipus d'exercici s'ha de recomanar i quin s'ha d'evitar". Aquest nou treball defensa que hi ha evidències científiques sòlides per assegurar que l'exercici moderat durant l'embaràs és segur i convenient per al fetus i la mare. Entre els beneficis confirmats hi ha: prevenció de guany excessiu de pes, menor risc de macrosomia fetal (nadons que neixen amb un pes superior a 4 quilos), de preeclàmpsia, diabetis gestacional, part per cesària, dolor lumbar, dolor pèlvic i incontinència urinària .


L'activitat física moderada pot augmentar el risc d'avortament?

Aquest tipus d'exercici no suposa un risc de part preterme, baix pes en néixer ni estrès fetal; sempre que la dona no presenti cap contraindicació mèdica o obstètrica per a la pràctica. "Els exercicis recomanats al nostre treball no només els han de fer gestants sanes, sinó també dones sedentàries abans de l'embaràs, ja que és un bon moment per iniciar-se en un estil de vida físicament actiu. El mateix passa en les dones amb risc d'obesitat o sobrepès, diabetis gestacional i hipertensió crònica", explica l'experta.


Exercicis aeròbics i de força diversos dies a la setmana

Pel que fa al tipus d'exercici, durada i freqüència setmanal, assenyalen que és important la combinació de treball aeròbic i de força en cada sessió, que ha de ser de 45 a 65 minuts, durant tres o quatre dies a la setmana. La intensitat ha de ser en tot cas moderada, tot i que s'ha d'analitzar per a cada dona i controlar durant tota la sessió. L'activitat física es pot iniciar des de la setmana nou a dotze de gestació (després de la primera visita perinatal) fins a la setmana 38-39 d'embaràs. Modalitats com el pilates o el ioga, habitualment recomanats durant aquest període, no tenen relació amb els beneficis fisiològics descrits, sinó amb millores en la salut mental i la reducció del dolor.


Nou mesos d'activitat "lleugera"

En paraules de Perales, "Durant la gestació, s'ha d'evitar l'exercici extenuant, ja que pot augmentar el risc d'hipertèrmia, deshidratació o reducció del flux uterí amb el conseqüent risc de comprometre la salut fetal". En aquest període, també convé evitar carreres de llarga distància, treballs de peses i de contracció isomètrica intensos, salts, exercicis en posició supina (de panxa enlaire) o amb risc d'impacte i caigudes.

 

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

Agència de notícies SINC​​


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin