Inicia

L’exercici físic: la “polipíndola” de la salut

 

Tal com afirmen des de la semFYC, "L'exercici físic actua com una veritable polipíndola en temes com la prevenció del risc cardiovascular, algunes de les malalties metabòliques i fins a 26 de les patologies principals, mentre que la inactivitat causa malalties cròniques i un entorn obesogènic que constitueix un problema important de salut pública".


L'esport com a medicina

En paraules de Francisco Camarelles, del Grup d'Educació Sanitària i Promoció de la Salut de PAPPS de la semFYC, "Fer servir l'activitat física com una medicina dins del conjunt d'opcions terapèutiques amb les quals compta el metge de família pot, com a mínim, actuar com a coadjuvant a la prescripció de fàrmacs davant de molts dels problemes de salut que veiem a la consulta i en un bon nombre de casos, serà un potentíssim element preventiu".


Activitat adaptada a l'edat

Dins d'aquesta iniciativa, que té com a objectiu animar els professionals sanitaris a impulsar l'ús terapèutic de l'activitat física, es troben recomanacions per practicar esport organitzades per edats:

  • Els nens i adolescents entre 5 i 17 anys haurien de fer diàriament 60 minuts d'activitat física aeròbica d'intensitat entre moderada i vigorosa.

  • Els adults, a partir de 18 anys, haurien de completar, setmanalment, 150 minuts d'activitat física aeròbica d'intensitat moderada o 75 minuts d'activitat física aeròbica d'intensitat vigorosa.

  • A més, els majors de 65 anys haurien de fer –especialment els que tenen dificultats de mobilitat–: almenys 3 dies a la setmana, activitats d'enfortiment muscular i per millorar l'equilibri.


Fes un primer pas per la salut

Els experts de la semFYC expliquen que els metges de família haurien de motivar la introducció d'activitats físiques a la rutina començant per quelcom tan senzill com arribar a les 10.000 passes al dia a un ritme que el caminant noti que augmenta la freqüència cardíaca sense impedir-li mantenir una conversa amb una altra persona. A través del Programa d'Activitats Preventives i Promoció de la Salut, la semFYC ha col·laborat en la promoció dels hàbits saludables i en la promoció de l'activitat física, juntament amb el Ministeri de Sanitat, amb la publicació del fullet 'Fes un primer pas per la salut'.


Reduir el risc de 26 malalties

Practicar exercici de manera habitual pot ajudar a prevenir 26 malalties diferents:

  • Malalties psiquiàtriques com la depressió, l'ansietat, l'estrès o l'esquizofrènia.
  • Malalties neurològiques com la demència, la malaltia de Parkinson o l'esclerosi múltiple.
  • Malalties metabòliques com l'obesitat, l'hipercolesterolèmia, la síndrome metabòlica, la síndrome de l'ovari poliquístic, la diabetis de tipus 2 o la de tipus 1.
  • Algunes de les malalties cardiovasculars principals com la hipertensió, la cardiopatia coronària, la insuficiència cardíaca, l'ictus cerebral i la claudicació intermitent. Els experts assenyalen, a més, que practicar exercici físic és especialment important en la prevenció de malalties cardiovasculars.
  • Malalties pulmonars com la malaltia pulmonar obstructiva crònica –EPOC, asma o fibrosi quística.
  • Trastorns musculoesquelètics com l'osteoartritis, l'osteoporosi, el mal d'esquena o l'artritis reumatoide.
  • Nombrosos tipus de càncer, tenint en compte que s'estima que fins al 40 % de càncers es podrien prevenir amb uns hàbits de vida saludables.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

semFYC​

​Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin​