Inicia
SegurCaixa Adelas

El sedentarisme augmenta el risc de diabetis

 

Estudis previs demostren que els individus que tenen tendències sedentàries presenten més risc de patir obesitat. D'acord amb una recerca recent, duta a terme per investigadors de la Universitat de Leicester (Regne Unit), el sedentarisme també multiplica les probabilitats de patir diabetis de tipus 2. Per obtenir aquesta conclusió, els científics que han dut a terme l'estudi han quantificat l'associació entre el temps que una persona passa asseguda, dreta o caminant i els seus nivells de glucosa i insulina.


Com s'ha fet la feina?

L'equip d'investigadors, codirigit per Charlotte L. Edwardson i Joe Henson, entre d'altres, va comptar amb 435 participants amb risc de diabetis (la majoria tenia excés de pes i gairebé un terç tenia antecedents d'aquesta patologia a la família), amb edats entre els 30 i els 75 anys. El 61,7 % eren homes i pràcticament la totalitat de la mostra era de raça blanca. Tots van ser monitoritzats durant una setmana amb l'objectiu de quantificar el temps que passaven asseguts, drets o caminant. També es van prendre dades sobre els seus nivells de sucre i insulina.


Caminar per combatre la diabetis

Segons l'informe dels autors de l'estudi, les persones de la mostra passaven una mitjana de 9,4 hores estirats o asseguts (en períodes més o menys llargs), 4,5 hores drets i 1,7 hores caminant. Els resultats demostren que passar temps dempeus durant el dia redueix les probabilitats de patir diabetis. Tot i que, tal com assenyala Henson, coautor de l'estudi, l'activitat física és encara més eficaç. D'acord amb els resultats, els participants que estaven 30  minuts menys asseguts de manera prolongada, presentaven una reducció del 4 % dels nivells d'insulina en dejú. Mentre que els que caminaven de manera més habitual reduïen aquests nivells fins a un 11 %. Els resultats no van justificar una associació entre els nivells de sucre a la sang o insulina quan les persones intercalaven períodes curts asseguts i drets.


Una recerca amb una gran projecció

Els investigadors sostenen que substituir els hàbits sedentaris per passar temps drets o asseguts pot ajudar a fer que els nivells de glucosa o insulina, com també la sensibilitat a la insulina, es mantinguin en un rang més saludable. Aquests resultats han de ser confirmats a través de futures recerques.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

BMJ journals​


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin