Este Sitio web utiliza cookies propias y de terceros para recopilar información estadística sobre sus hábitos de navegación y así poder mejorar y personalizar su experiencia ofreciéndole contenidos de su interés y mostrarle publicidad y anuncios personalizados. Si sigue navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en Política de Cookies entendido
Inicia
SegurCaixa Adelas

L’alimentació en l’embaràs podria afavorir el TDAH

 

Investigadors de l'ISGlobal suggereixen que el risc de desenvolupar el TDAH durant la infància podria estar influït per la dieta de la mare durant l'embaràs.    

Segons un estudi recent liderat per un equip de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per "la Caixa", el risc de desenvolupar símptomes del trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH) durant la infància podria tenir relació amb la dieta de la mare durant l'embaràs. La clau podria estar en el consum d'aliments rics en omega-6 i omega-3.

Com s'ha fet el treball?        

En l'estudi van participar uns 600 infants provinents de quatre regions espanyoles del Projecte INMA (Astúries, País Basc, Catalunya i Comunitat Valenciana). Per determinar els nivells d'omega-6 i omega-3 que arriben al fetus, l'equip d'investigadors va analitzar mostres de plasma procedents de cordons umbilicals. Segons els resultats, com més gran és la proporció d'omega-6 respecte la d'omega-3, més gran és el risc de mostrar símptomes de TDAH als set anys d'edat. Els investigadors també van tenir en compte els qüestionaris que les mares van respondre. L'avaluació dels símptomes del TDAH es va fer a través de dos qüestionaris estàndard diferents, completats per professorat dels participants quan tenien quatre anys d'edat, i pels pares quan en tenien set.

Sobre l'omega-6 i l'omega-3

Tal com expliquen els autors de la recerca, l'omega-6 i l'omega-3 són àcids grassos poliinsaturats de cadena llarga que tenen un paper crucial en la funció i l'arquitectura del sistema nerviós central, concretament durant les últimes fases de la gestació. Ambdós àcids, que "competeixen" per integrar les membranes cel·lulars, s'obtenen principalment a través de la dieta. L'omega-6 es troba fonamentalment en olis de llavors (gira-sol, blat de moro i fruita seca com les ametlles) i cereals. L'omega-3 és present al greix del peix i el marisc, i també en llavors, fruita seca com les nous i als cereals. Les funcions fisiològiques d'aquests àcids són oposades: l'omega-6 promou els estats sistèmics proinflamatoris i l'omega-3 els antiinflamatoris, per això és important que s'adquireixin de manera equilibrada. Investigacions prèvies ja havien observat que els infants amb símptomes de TDAH mostren una ràtio més gran d'omega-6/omega-3.

 

La importància de menjar sà durant l'embaràs

Segons ha declarat Jordi Júlvez, investigador de l'ISGlobal i últim autor de la investigació: "Aquest estudi ens aporta una evidència més sobre la importància de la dieta materna durant l'embaràs. El subministrament de nutrients durant les primeres etapes de la vida és clau, ja que programa l'estructura i la funció dels òrgans, cosa que té un impacte en la salut al llarg de tota la vida. A causa del llarg període que li cal per desenvolupar-se, el cervell és un òrgan particularment vulnerable a una programació defectuosa, per la qual cosa aquesta mena d'alteracions podrien conduir a trastorns del neurodesenvolupament".

 

Aliments rics en àcids grassos omega-3 i omega-6

Els àcids grassos omega-3 estan presents en els greixos del peix i el marisc, i també en llavors, cereals i fruita seca com les nous. Els àcids grassos omega-6 es troben principalment en olis de llavors (gira-sol, blat de moro), fruita seca com les ametlles i als cereals.                   


On s'ha publicat aquesta notícia?

Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal)

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin