Inicia

La mala visió i el fracàs escolar

 

Les dades de l'informe PISA (Programa per a l'Avaluació Internacional dels Alumnes) de 2010 i 2014 revelen que el nombre de fracassos escolars a Espanya supera la mitjana europea. D'acord amb el Col·legi Nacional d'Òptics Optometristes, en un percentatge proper al 30%, aquest problema no està relacionat amb les capacitats o intel·ligència dels alumnes, sinó amb anomalies visuals d'índole refractives. El 80% dels coneixements infantils arriba a través de la visió; és fonamental que el nen hi vegi bé per poder desenvolupar un aprenentatge correcte.

L'estrès, un problema afegit

Segons els experts de l'Acadèmia Americana d'Optometria, una visió deficient en l'etapa escolar, a més de frenar significativament l'aprenentatge, augmenta l'estrès en els infants afectats. Els problemes de visió no detectats i no compensats poden provocar alguns dels signes i símptomes comunament atribuïts al Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH). A causa d'aquestes similituds, alguns escolars podrien estar tractats de TDAH quan, de fet, tenen un problema de visió que no se'ls ha detectat.

Revisions visuals per solucionar el problema

És bàsic, en aquestes edats, fer revisions visuals periòdiques. Tal com explica Juan Carlos Martínez Moral, president del Consell General de Col·legis d'Òptics-Optometristes: "Com que, sovint, l'agudesa visual pot canviar durant els anys escolars, és important que regularment, almenys una vegada l'any, es facin exàmens visuals per part d'òptics-optometristes on es descartin problemes refractius com ara miopia, hipermetropia o astigmatisme; anomalies de la visió binocular, com ara els estrabismes, o l'ambliopia, popularment anomenada "ull vague". Totes aquestes anomalies visuals poden comportar cert estrès general que pot afectar el rendiment escolar i esportiu".

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

Col·legi Nacional d'Òptics Optometristes​​