Inicia

L’obesitat s’ha de prevenir abans de quedar-se embarassada

 

Actualment, el 22,2 % de les dones gestants a Espanya són obeses i el 23 % té sobrepès. Per aquesta raó, des de la Societat Espanyola per a l'Estudi de l'Obesidad (SEEDO), la Societat Espanyola d'Endocrinologia i Nutrició (SEEN) i la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO), recorden que el control del pes abans i durant la gestació té conseqüències beneficioses en el propi embaràs i en la salut de la generació següent.


Un IMC sa

Tal com explica Susana Monereo, membre de la Junta Directiva de la SEEDO, "Cal planificar l'embaràs atenent el pes, procurant quedar-se embarassada amb un pes raonable segons un IMC entre 18,5 i 25 ajustat a l'edat i la talla de la dona. Si l'IMC és > 30 kg/m2 o si està entre 25 i 30 i la dona presenta alguna comorbiditat associada a l'obesitat com hipertensió arterial, diabetis mellitus de tipus 2, seria recomanable baixar de pes sota supervisió mèdica fent canvis en la dieta i augmentant l'activitat física abans de quedar-se embarassada".


L'excés de pes en la gestació comporta riscos greus

"Guanyar molt de pes durant la gestació augmenta els riscos de complicacions durant l'embaràs, el part i per a l'infant, tal com s'ha especificat", afirma Monereo. Una dona obesa que quedi embarassada o que guanyi més de 12 kg a l'embaràs té 2 vegades més de risc d'avortament espontani, 2 vegades més de risc de cesària, 3 vegades més de risc de mortalitat perinatal, 3 vegades més de risc de diabetis gestacional, 3 vegades més de risc d'infant excessivament gran en néixer, 5 vegades més de risc d'hipertensió arterial, 9 vegades més de risc de preeclàmpsia i 3 vegades més risc que el bebè sigui un infant i adult obès.


La importància de "formar-se" en un entorn saludable

Des de la SEEN subratllen que l'"entorn metabòlic" on es desenvolupa el fetus té una influència decisiva en com serà el seu propi metabolisme i en el risc de presentar problemes en la seva vida futura, com ara diabetis o hipertensió. Albert Lecube, membre del Grup d'Obesitat de la SEEN i de la Junta Directiva de la SEEDO, ressalta que, durant la gestació, la situació metabòlica de la mare influeix d'una manera molt important en el tipus de metabolisme que tindrà el fill. "Durant la vida fetal de període intrauterí es produeix la programació de molts aspectes del metabolisme del fill i en això la dieta materna influeix de manera crucial. Les conseqüències dels 9 mesos de gestació repercutiran en anys de vida ulterior del fetus".


Alimentar-se bé no és menjar per dos

Els patrons d'alimentació saludable durant l'embaràs passen per fer una dieta variada, rica en fruita i verdura, evitant aliments amb un alt contingut en greix i sucre, i tenint en compte que les necessitats nutricionals augmenten a partir del 2n trimestre. "No cal menjar per dos. S'ha de prestar una importància especial al calci, ferro i àcid fòlic, que es poden suplementar. Durant el 2n trimestre s'ha d'incrementar la dieta en 300 kcal; en el 3r trimestre, 450 kcal, i durant la lactància, 500 kcal", comenta Monereo. Els experts recorden també que l'activitat física regular té beneficis provats tant per a la mare com per al fetus. En absència de complicacions mèdiques o obstètriques, es recomanen 20-30 minuts d'exercici d'intensitat moderada, de baix impacte i exercici aeròbic (caminar,  step i exercicis aeròbics) al dia en la majoria, sinó cada dia, durant la gestació. Des de la 34 fins al part, el pla d'exercici s'ha de centrar en la correcta mobilització pelviana per reduir cesàries, temps i nombre de contraccions en el part.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin​