Este Sitio web utiliza cookies propias y de terceros para recopilar información estadística sobre sus hábitos de navegación y así poder mejorar y personalizar su experiencia ofreciéndole contenidos de su interés y mostrarle publicidad y anuncios personalizados. Si sigue navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en Política de Cookies entendido
Inicia
SegurCaixa Adelas

La prevenció de l’osteoporosi comença a la joventut

 

L'osteoporosi és una malaltia associada a l'edat i a la dona, tot i que cada vegada hi ha més homes que en pateixen. Aquesta patologia es combat, sobretot, administrant un tractament farmacològic als pacients diagnosticats. Això no obstant, la prevenció mentre s'és jove és una estratègia que cal tenir en compte per arribar a la maduresa amb uns ossos ben mineralitzats i de qualitat. Un grup de recerca de la Facultat de Medicina i Infermeria de la Universitat del País Basc (UPV/EHU), format per Ainhoa Fernández Atutxa, Idoia Zarrazquin, Ana Belén Fraile-Bermúdez, Gotzone Hervás, Fátima Ruiz-Litago i Jon Irazusta, han analitzat l'estat ossi de joves universitaris per identificar els factors que ajudin a prevenir i alentir l'osteoporosi.

 

Com s'ha fet l'estudi?

L'equip d'investigadors ha analitzat l'activitat i la condició físiques, la composició corporal i la nutrició de 156 estudiants d'entre 18 i 21 anys (61 homes i 95 dones), des del setembre del 2016 fins al maig del 2017. Es van recollir dades sobre les característiques antropomètriques, el consum dietètic, la capacitat aeròbica, la força muscular i l'activitat física. A més, els van mesurar l'estat ossi amb ultrasons, una tècnica no invasora i senzilla de fer servir. El conjunt de joves estudiants que ha participat en la recerca presentava una bona qualitat òssia. La gran majoria d'aquests estudiants fa esport: de manera més intensa, els homes; de manera més moderada, les dones. Respecte del calci, els homes consumien una mitjana de 1.080 mg/dia, és a dir, per damunt de les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (1.000 mg/dia), mentre que les dones no hi arribaven (814 mg/dia). Pel que fa a la vitamina D, ni els joves (3,88 mg/dia) ni les joves (3,10 mg/dia) van arribar a la quantitat recomanada per l'OMS (5mg/dia).

 

L'exercici és bo per als ossos

Encara que els joves analitzats presenten una bona qualitat òssia, aquesta es pot millorar per alentir la disminució òssia derivada de l'edat. En aquest sentit, Gotzone Hervás, que fa la tesi doctoral a la UPV/EHU, concreta que conèixer els factors que ajuden a la formació òssia pot servir per prevenir aquestes malalties. "Sabem que l'activitat física millora el múscul i enforteix l'os. Hi ha una interconnexió, i si l'activitat és intensa, tots dos milloren, resistiran millor el pas dels anys i afrontaran més bé la decadència òssia".

 

L'activitat física s'ha d'equilibrar amb l'alimentació

D'acord amb els investigadors, l'activitat moderada-intensa i els esports d'impacte són recomanables, però cal equilibrar-los amb una nutrició adequada. Tal com detalla la investigadora de la UPV/EHU Fátima Ruiz-Litago, "la tensió i la força muscular milloren la mineralització de l'os, però això no significa que com més n'hi hagi, millor, perquè està demostrat que esportistes d'elit també pateixen d'osteoporosi. És a dir, l'activitat física ha de ser moderadament intensa, sense sobrepassar-se; sobretot, entre les dones. Quan l'exercici és molt intens, les necessitats nutricionals també són molt elevades i, en el cas de les dones esportistes, molt difícils de cobrir per les pròpies característiques físiques i hormonals. És per aquest motiu que és més habitual del que es pensa que entre esportistes d'elit hi hagi casos d'osteoporosi". Els investigadors afirmen que, a més d'una nutrició correcta en calci i vitamina D, l'activitat física contribueix a acumular minerals ossis de manera que, quan s'arriba a la maduresa, l'índex de rigidesa òssia és alt i es contraresta la decadència que es pateix a partir dels 30/35 anys i, sobretot, a partir dels 50. "Les recomanacions futures per prevenir l'osteoporosi també passaran per afavorir la força muscular", conclou Idoia Zarrazquin.

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas.

On s'ha publicat aquesta notícia?

Universitat del País Basc (UPV/EHU)

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin