Inicia

Llenties per combatre el risc de patir diabetis

 

La presència habitual de llegum a la dieta ajuda a mantenir la bona salut de l'organisme. És un tipus d'aliment ric en vitamines del grup B i s'hi troben quantitats importants de fibra i minerals (com ara calci, potassi i magnesi), que són beneficiosos per a la salut. A més, té un índex glucèmic baix, amb el qual s'aconsegueix augmentar més a poc a poc els nivells de glucosa en sang després d'ingerir-ne. Tot i que es considera un dels factors dietètics que redueixen el risc de diabetis del tipus 2 –una malaltia que, segons dades del 2015, afecta més de 400 milions de persones arreu del món–, la relació entre aquesta patologia i el consum de llegum (exclosa la soia i els seus derivats) no s'ha estudiat en profunditat. Un nou treball, en el context del PREDIMED (prevenció amb dieta mediterrània) confirma l'associació protectora entre el consum de llegum, sobretot de llenties, i el risc de desenvolupar diabetis del tipus 2.


Com s'ha fet l'estudi?

A la investigació, duta a terme per científics de la Universitat Rovira i Virgili (URV), hi han participat 3.349 persones que al començament de l'estudi presentaven un risc cardiovascular elevat i no tenien diabetis del tipus 2. Després de quatre anys de seguiment, els resultats van revelar que, en comparació amb els individus que consumien diversos tipus de llegum –llenties, cigrons, fesols i pèsols– en menys quantitat (12,73 g/dia, equivalent a 1,5 racions a la setmana de 60 g en cru), els participants que en consumien en quantitats més elevades (28,75 g/dia, equivalent a 3,35 racions a la setmana) presentaven un 35 % menys de risc de patir diabetis del tipus 2.


Les llenties, les millors

D'acord amb les dades de l'estudi, les llenties són el llegum que s'associa a un risc més reduït de desenvolupar diabetis. Els participants que van afirmar que menjaven més quantitat d'aquest aliment durant el seguiment (aproximadament, 1 ració setmanal), van presentar un 33 % menys de risc de desenvolupar la malaltia, en comparació amb els individus que en consumien en menys quantitat (menys de mitja ració a la setmana). Els investigadors assenyalen que substituir mitja ració al dia d'aliments rics en proteïnes o hidrats de carboni (ou, pa, arròs i patata bullida) per mitja ració diària de llegums també estava associat a un risc més baix d'incidència de la diabetis de tipus 2. Els investigadors destaquen com n'és, d'important, consumir llegum per prevenir malalties cròniques, com ara la diabetis, però afirmen que calen més estudis amb altres poblacions per poder confirmar aquests resultats.


Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

Agència SINC​


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin