Inicia

Els espanyols suspenem en “llegums”

 

Mentre que les societats científiques principals estableixen el nivell de consum recomanat en 2-4 racions setmanals (25-45 grams diaris), la ingesta mitjana diària per habitant de llegums a Espanya se situa en 12 grams diaris. Els experts de la SEEN assenyalen que els llegums són un dels pilars alimentaris de la dieta mediterrània i que han contribuït històricament a cobrir les necessitats energètiques de la població. A més, consumir-ne regularment té innegables beneficis per a la salut: es relaciona amb un risc menor de desenvolupar càncer de còlon i recte i també amb una reducció de les probabilitats de patir arteriosclerosi.

Any Internacional dels Llegums

Partint d'una patrocinada per l'Assemblea General de les Nacions Unides, enguany se celebra l'Any Internacional dels Llegums. L'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO) és l'encarregada, entre d'altres coses, de sensibilitzar l'opinió pública sobre els avantatges nutricionals de consumir regularment aquests aliments. "L'Àrea de Nutrició de la Societat Espanyola d'Endocrinologia i Nutrició es vol afegir a la iniciativa a la campanya de la FAO i aconsella un consum regular de llegums, englobats dins d'un patró alimentari mediterrani, per obtenir els beneficis en salut relacionats amb la seva ingesta", apunta Francisco Botella, membre de l'Àrea de Nutrició de la SEEN.

Reducció del consum dels llegums

Tot i els beneficis que tenen, la presència dels llegums a la dieta només ha fet que baixar progressivament en les darreres dècades. Segons Jesús Moreno, membre de l'Àrea de Nutrició de la SEEN, "Diversos motius han reduït la ingesta actual de llegums a una quarta part del que suposava fa uns 50 anys; llavors, el consum mitjà es mantenia per sobre dels 40 g diaris". Algunes de les raons d'aquest canvi podrien ser la manca de temps per cuinar-los, tenir connotacions culturals negatives perquè s'identifiquen amb un àpat de classes socials baixes, relacionar-se amb menjar hipercalòric per la manera habitual d'elaborar-los (guisats amb derivats càrnics greixosos) i producció d'efectes intestinals indesitjables (flatulència, digestions pesades, etc.).

Font d'energia, proteïnes i vitamines

En paraules de Moreno, "Els llegums aporten, aproximadament, unes 200 Kcal per plat cuinat, és a dir, si se serveixen soles suposaria una desena part de les necessitats energètiques de referència per a un adult". Els llegums amb prou feines contenen greixos, un plat cuinat de llegums conté menys greix que una cullerada d'oli d'oliva. Els llegums contenen una mitjana de 60 g d'hidrats de carboni i 20-25 g de proteïnes per cada 100 g de producte. L'Àrea de Nutrició de la SEEN recorda també que els llegums són font significativa de vitamines, especialment vitamina A, complex B, C, E i K, i minerals com ara el calci, el magnesi o el ferro, tot i que aquests darrers poden presentar problemes per assimilar-nos o biodisponibilitat.

 

Un consell per fer-los més digeribles

Des de la SEEN expliquen que les flatulències que s'associen al seu consum es poden solucionar fàcilment coent-les durant 3-5 min (després del període de remull previ habitual) amb aigua i una mica de sal. Després, es colen i es renten amb força aigua per eliminar els sucres no digeribles responsables de la flatulència (rafinosa i estaquiosa) i es poden incorporar tranquil·lament al guisat.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin​