Inicia

Els infants espanyols estan “sobreexposats” al menjar porqueria

 

​Científics de la Universitat de Granada (pertanyents al Centre d'Excel·lència de Recerca Pediàtrica Euristikos, i els departaments de Farmacologia i Pediatria), i de l'Hospital Universitari San Rafael de Granada, han analitzat un total de 1.263 anuncis emesos a la televisió, tant als canals generalistes com als temàtics infantils. Segons les dades obtingudes, els infants espanyols estan sobreexposats a anuncis de menjar poc saludable. Els autors de l'estudi qualifiquen aquesta situació de "preocupant", ja que fomenta l'obesitat infantil.


Com s'ha fet la feina?

Els investigadors tenien per objectiu avaluar els canvis que ha experimentat la televisió espanyola entre els anys 2007 i 2013, abans i després que entressin en vigor les normatives (espanyola i europea) de salut pública que regulen l'emissió d'anuncis de menjar ràpid a la TV, i que van entrar en vigor l'any 2011 (Llei 17/2011 de Seguretat Alimentària i Nutrició). L'equip de recerca va gravar i analitzar un total de 1.263 anuncis, corresponents a un total de 256 hores de televisió. Tots es van emetre a les dues cadenes de televisió temàtiques més vistes pels nens espanyols d'entre 2 i 12 anys, i en dues cadenes generalistes adreçades a tots els públics.


Els anuncis d'aliments: els més emesos

El nutricionista especialitzat en màrqueting que va fer el registre de les publicitats va classificar els diversos tipus d'anuncis en funció de la quantitat de nutrients, els missatges subliminals i les recomanacions sobre hàbits saludables que donaven. Del total d'anuncis analitzats, a les cadenes temàtiques es van emetre 16 anuncis d'aliments per hora. Aquesta xifra es va elevar a 25 a les cadenes generalistes.

Els anuncis que més es van emetre a les cadenes temàtiques van ser sobre alimentació infantil (excloent fórmules de llet), amb un total de 191 vegades (33%), seguit per productes làctics, amb 136 vegades (23,5 %). En el cas dels canals generalistes, els anuncis que més es van emetre eren de restaurants de menjar porqueria, un total de 72 vegades (10,5 %), vitamines i suplements minerals, amb 71 vegades (10,4 %), i productes làctics: 60 vegades (8,8 %).


Una tendència que va en augment

Els resultats van mostrar que l'emissió d'aquesta mena d'anuncis als canals temàtics per a nens va augmentar entre 2007 i 2013 (de 6 a 10 anuncis per hora i canal, respectivament). A les cadenes generalistes va passar quelcom similar: tot i la normativa, també s'ha incrementat l'emissió d'anuncis de menjar porqueria. Segons l'autora principal d'aquest treball, la professora de l'UGR Cristina Campoy Folgoso, "Cal augmentar el control sobre els anuncis de menjar que s'emeten a la televisió espanyola i aprofitar el nivell d'atenció que els nens tenen mentre miren dibuixos animats per promocionar hàbits de vida saludables i de nutrició sana, amb l'objectiu de prevenir el sobrepès i l'obesitat". No obstant això, per obtenir resultats més concloents, caldria analitzar una mostra més gran de cadenes de televisió per conèixer exactament la informació que està arribant als infants espanyols a través de la publicitat. També destaca que "actualment no hi ha cap control de la publicitat que arriba als infants a través dels videojocs que es descarreguen als telèfons mòbils i tauletes, com també a les xarxes socials, de manera que és molt necessari legislar aquest aspecte".

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

On s'ha publicat aquesta notícia?

Universitat de Granada


Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin