Inicia

Els riscos de ser un “guerrer de cap de setmana”

 

​Experts reunits al III Curs d'estiu de la Fundació Iberoamericana de Nutrició (FINUT), que s'ha dut a terme no fa gaire a Granada, han assenyalat que fer exercici adaptat a cada persona de manera continuada és beneficiós per a la salut dels adults. Això no obstant, fer-ne de manera esporàdica pot comportar problemes de salut.


Exercici regular i adaptat

Tal com va explicar durant l'acte el professor Jonathan Ruiz, investigador Ramón y Cajal a la Facultat de Ciències de l'Esport de la Universitat de Granada: "Està comprovat que l'exercici afavoreix la disminució del risc davant de patologies concretes, com ara el càncer o les malalties cardíaques, però demana anys fent activitat física regular".


La salut i l'exercici, en mans d'experts

Durant les jornades s'ha parlat dels efectes de l'activitat física en l'àmbit cardiovascular i psicològic en intensitats diverses: quan es fa de manera esporàdica, regularment o en excés (més de 7 sessions d'exercici a la setmana o córrer més de 150 km a la setmana). Des de FINUT subratllen que, a l'hora de planificar l'activitat física, cal tenir en compte el tipus d'activitat, la freqüència, la durada, la intensitat, la capacitat i les circumstàncies de cada persona. Per aquest motiu, l'especialista en planificació ha de ser una persona qualificada, un graduat en ciències de l'esport.


Beneficis a llarg termini

Els experts destaquen que hi ha una sèrie de beneficis derivats de l'activitat física que es noten al cap de mesos o setmanes, com ara una resposta cardiovascular general millor, un augment de la massa muscular, un descens de la tensió arterial o una disminució de la depressió i els nivells d'ansietat. En aquest sentit, l'expert ressalta que està demostrat que els efectes beneficiosos de l'activitat física sempre hi són, idependentment del gènere i l'edat.


Atenció als "guerrers de cap de setmana"

Diversos estudis indiquen que els anomenats "guerrers de cap de setmana", és a dir, les persones que fan 2 o 3 hores d'exercici un dia a la setmana a una intensitat per a la qual no estan preparats, poden patir efectes negatius sobre el perfil lipídic o un augment del risc de desenvolupar un infart de miocardi o un accident cerebrovascular. En aquest sentit, el professor Ruiz deixa clar que abusar de l'exercici físic, també anomenat sobreentrenament, pot tenir diversos efectes negatius: manifestacions fisiològiques, psicològiques, immunològiques i bioquímiques. "Si es fa exercici una vegada a la setmana, és aconsellable que no sigui extenuant ni d'intensitat elevada, sinó que es faci a una intensitat moderada", explica l'expert.

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin​