Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar su experiencia y nuestros servicios, analizando la navegación en nuestro Sitio Web. Si continúa navegando, usted está aceptando su uso. Aceptar
Inicia

Protegir els ulls de les pantalles

 

El 70% de la població pateix la Síndrome Visual Informàtica (SVI), derivada de mirar en excés les pantalles dels dispositius electrònics.

 

Les fonts de llum artificial actuals són duradores, consumeixen poca energia i produeixen menys impacte mediambiental. Però, d'altra banda, emeten a la banda de longituds d'ona de la llum blava més nociva per a la retina. Segons un estudi dut a terme pel Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de (COOOC) l'ús excessiu de pantalles d'ordinador, telèfons mòbils o tauletes és perjudicial per a la vista.

 "Sobredosi" de pantalles a totes les edats

El treball del COOOC ha recopilat dades de 1.400 persones de 14 a 70 anys. Segons les seves conclusions, a Espanya entre el 50 i el 90% de la població mira les pantalles molt més de les dues hores diàries recomanades. Els menors de 30 anys ho fan una mitjana de 10,5 hores, dels 31 als 45 anys a l'entorn de 9,3 hores i de 46 a 70 anys aproximadament 3,8 hores diàries.

De quina manera afecta la llum blava els ulls?

La llum blava, també anomenada llum visible d'alta energia, s'associa a la fatiga i l'estrès visual i, també, a l'aparició precoç de la DMAE (Degeneració Macular Associada a l'Edat), una de les principals causes de ceguera al món. La llum blava accelera la mort cel·lular de les cèl·lules de la retina. És important evitar una exposició de llarga durada davant d'aquests dispositius o protegir els ulls mentre duri.

És possible prevenir l'SVI?

Des del COOOC, ofereixen cinc consells per prevenir l'SVI

  • Seguir la regla del 20-20-20: apartar la mirada durant 20 segons cada 20 minuts enfocant a una distància de 20 peus (6 metres).
  • Evitar els reflexos a la pantalla, especialment de llums superiors o finestres.
  • Mantenir una posició adequada davant de l'ordinador.
  • Situar la part superior del monitor a l'alçada dels ulls o una mica més avall.
  • Parpellejar voluntàriament o mantenir tancats els ulls 20 segons de tant en tant.

Consumir fruita i verdura amb gran quantitat de luteïna (carbassa, carbassó, kiwi, raïm vermell…) i protegir els ulls amb lents que bloquegin la llum blava, també ajuda a reduir l'impacte sobre la retina.

 

Text elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

On s'ha publicat aquesta notícia?

COOOC