Inicia

Prenem més sucre del que és recomanable?

 

​Hi ha divergències entre els organismes oficials respecte de la quantitat diària de sucre recomanada. D'acord amb Ignacio Secades, endocrí de l'Hospital Vithas Nuestra Señora de América (Madrid), "Avui dia no hi ha una evidència científica clara que estableixi uns límits màxims per al consum de sucre". Per tant, els organismes oficials com l'OMS, l'EFSA (Autoritat Europea de Seguretat Alimentària), l'EUCIF (Consell Europeu d'Informació sobre l'Alimentació) n'estableixen directrius en comptes de límits estrictes: en general, es recomana no sobrepassar els 50 g diaris en adults i els 37 g diaris en infants.

 

Begudes ensucrades i obesitat

Molts estudis demostren que alimentar-se malament afavoreix la presència de malalties, com ara l'obesitat o la diabetis de tipus 2. Quin paper hi juga el sucre? "No s'ha pogut comprovar de manera clara i evident que hi hagi una relació causal entre la ingesta total de sucre i l'obesitat o la diabetis de tipus 2, tot i que sabem que el 90 % de les diabetis són de tipus 2 i s'associen al sobrepès, a l'augment del perímetre abdominal, a la falta d'exercici físic i a les dietes no gaire saludables. D'altra banda, sí que s'ha comprovat que reduir el consum de begudes ensucrades disminueix l'augment de pes", afirma Secades.

 

Augmenta el consum d'hidrats

Per què preval una mala alimentació? Segons l'opinió de l'expert, "Els hàbits dietètics de la població han canviat al llarg dels darrers decennis, en relació amb factors culturals i econòmics, el sedentarisme, els àpats fora de casa i la crisi econòmica, que afavoreixen l'ansietat i l'estrès, i també la ingesta de menjar porqueria, amb una proporció d'hidrats de carboni i greixos més elevada i una proporció de proteïnes de qualitat inferior. Tot plegat ha propiciat un augment de la prevalença del sobrepès i l'obesitat".

 

La clau és la prevenció

Tal com sosté l'endocrí consultat, "La nutrició correcta s'ha d'inculcar des de casa i l'escola, fomentant hàbits saludables i fent exercici físic –el que es coneix com a prevenció primària­–, ja que tractar el sobrepès i l'obesitat és complex, difícil i costós. A escala col·lectiva, s'han de fer campanyes a través dels mitjans de comunicació, que han de promoure els ministeris de sanitat i educació i els òrgans de les comunitats autònomes corresponents. Aquestes campanyes han d'incloure coneixements de dietètica als plans d'estudi i han de fomentar hàbits dietètics saludables i la pràctica d'exercici físic de manera regular, a més de prevenir i controlar factors psicològics que creen ansietat".

 

Aquest text s'ha elaborat amb la supervisió científica de l'Àrea Assistencial d'Adeslas

 

Millora la teva salut i qualitat de vida. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin​