Icono home Juntos
ES · CAT
Juntos de SegurCaixa Adeslas logotipo

Al teu costat, protegint tot el que t’importa

Consells per enfortir el sistema immune

Estar immunològicament fort és important per reduir la gravetat de la malaltia causada per la Covid-19. Quins hàbits t’ajuden a defensar-te contra aquest virus?

Alimentos que fortalecen tu sistema inmune

El sistema immune té un paper fonamental per defensar el cos contra els microorganismes que causen malalties. Un estil de vida saludable contribueix a reforçar el sistema.

D’acord amb els experts de la Universitat de Harvard1, triar un estil de vida saludable és el millor pas que es pot fer per mantenir un sistema immunològic fort de manera natural. Cada part del cos, inclòs el sistema immunològic, funciona millor quan es protegeix dels atacs ambientals i es reforça amb estratègies de vida saludable, com ara:

Tres hàbits que t’ajuden a mantenir un bon sistema immune, per protegir-te de la Covid-19

Menjar millor que mai. Els últims dies hem pogut veure com els supermercats es buidaven d’aliments processats i, en general, poc saludables, mentre que la fruita i la verdura romanien a les prestatgeries de molts establiments. Estudis científics fets amb animals posen en evidència que les deficiències d’alguns micronutrients, com ara zinc, seleni, ferro, coure, àcid fòlic i vitamines A, B6, C i E, alteren les respostes immunes. Si bé és cert que no hi ha proves científiques que avalin la influència de l’alimentació sobre la resposta immune, sembla clar que aportar a l’organisme nutrients essencials, com vitamines i minerals, contribueix a un millor funcionament general. Des de l’OMS2 recomanen la ingesta mínima de 400 g diaris de fruita i verdura (excloent-ne les patates i altres tubercles feculents) per prevenir malalties cròniques com les cardiopaties, el càncer, la diabetis o l’obesitat, com també per prevenir i mitigar carències de micronutrients.

Mantenir un bon estat d’ànim. Segons un estudi publicat a The Lancet3 la quarantena produeix efectes psicològics sobre les persones. La separació dels éssers estimats, la pèrdua de llibertat, la incertesa que genera la malaltia i l’avorriment poden provocar ansietat, depressió i, de vegades, conseqüències molt dramàtiques com el suïcidi.

Tal com recorden els autors d’aquest treball, “l’ús exitós de la quarantena com a mesura de salut pública requereix que reduïm, tant com sigui possible, els efectes negatius que hi estan associats”. Tot i que és molt complicat determinar fins a quin punt els estats d’ànim negatiu afecten la resposta immune, la comunitat científica considera que hi ha una relació estretament vinculada entre la ment i el cos, per la qual cosa sembla important procurar mantenir un bon ànim durant la quarantena. Estar connectat a través del telèfon o les xarxes socials amb els éssers estimats, com també limitar l’excés d’informació, constitueix un reforç psicològic fonamental en aquesta situació difícil.

Fer exercici cada dia. Fer exercici de manera regular és un dels pilars fonamentals d’una vida saludable: millora la salut cardiovascular, disminueix la pressió arterial, ajuda a controlar el pes corporal i protegeix contra diverses malalties. Però estimula també el sistema immunològic de manera natural? Tal com expliquen els experts de la Universitat de Harvard: “Igual que una dieta saludable, l’exercici pot contribuir a una bona salut general i, per tant, a un sistema immunològic saludable. Pot contribuir encara més directament en promoure una bona circulació, fet que permet que les cèl•lules i les substàncies del sistema immunitari es moguin lliurement pel cos i facin la seva feina de manera eficient.” Sabem que és difícil, però aquí et fem algunes recomanacions pràctiques per aconseguir mantenir una activitat adequada durant la quarantena.

ENLLAÇOS D’INTERÈS:

El Ministeri de Sanitat té a disposició dels ciutadans informació actualitzada per actuar.

FONTS

1. Foment del consum mundial de fruita i verdura. OMS. Pàgina visitada el 18 de març de 2020.

2. Weightlifting is good for your heart and it doesn't take much. Science Daily. Noviembre, 2018.

3. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet. Febrero, 2020.

ALTRES ARTICLES

Ara, més que mai, t’has de moure Cura emocional per als sèniors enfront del coronavirus Treballar durant la quarantena